Is Account Based Marketing geschikt voor jou?

Account Based Marketing

Het probleem met traditionele inbound marketingtechnieken is dat ze misschien wel bezoekers naar je site brengen, maar dat slechts een klein deel ervan wordt omgezet naar klanten. Het doel is om zoveel mogelijk verkeer naar de site te krijgen met de hoop dat iemand iets koopt.

Hoewel dit prima kan zijn voor de mama- en papa-winkel in een kleine stad, zijn B2B-bedrijven die grote accounts op ondernemingsniveau willen scoren, op zoek naar iets dat meer solide is. Account-based marketing zet de klanttrechter op zijn kop en vergroot zo de kans op grote klantconversies.

Wat is Account-Based Marketing?

De traditionele salestrechter begint met het grootste aantal mensen bovenin en neemt vervolgens af naarmate je je richt op specifieke bedrijven of demografie. Het selectieproces is ver onderaan de trechter en verliest veel tijd.

Account-based marketing begint met het identificeren van specifieke bedrijven voor digitale marketingcampagnes, om vervolgens relaties te leggen en te verdiepen tot ze klant worden. Eenmaal klant, zet het bedrijf de relatie voort, wat leidt tot meer mogelijkheden.

Als je op zoek bent naar duizenden conversies in een korte tijd, dan is inbound marketing waarschijnlijk een betere keuze. Als je minder conversies wilt, maar wel kwalitatief hoogwaardige conversies, dan is account-based marketing je oplossing.

Het is op gemaakt om de tijd die je marketingteam nodig heeft om leads te sorteren te verkorten en ze in plaats daarvan te richten op het opbouwen van relaties met specifieke accounts.

Focus op de accounts, niet op de industrieën

Wanneer je als B2B-bedrijf op zoek bent naar die grote klant, ga je niet achter iedereen in de sector aan. Er zijn bedrijven in alle soorten en maten, maar je hebt een grote speler nodig. Account-based marketing begint met het kiezen van het bedrijf en gaat niet achter een specifieke markt of industrie aan.

Zodra je de ondernemingen selecteert, onderzoekt het marketingteam wie de beste mensen zijn om contact mee op te nemen. De verkoop- en marketingteams werken samen om te bepalen hoe je het beste contact met ze kunt opnemen en welke boodschap je wilt overbrengen.

Dit kunnen e-mailnieuwsbrieven zijn, persoonlijke ontmoetingen, het bezoeken van evenementen, ad targeting en nog veel meer. Het belangrijkste onderdeel is dat ze gekoppeld zijn aan specifieke accounts en niet aan de algemene populatie of industrieën.

Inbound en Account-Based Marketing werken samen

Het doel van dit artikel is niet om te zeggen dat account-based marketing beter is dan inbound. Het zijn twee afzonderlijke marketingstrategieën die samen kunnen werken. In het begin hebben we het gehad over de marketingtrechter en hoe account-based marketing de trechter verbetert.

In plaats van af te zien van inbound, kunt je het simpelweg toevoegen aan je account-gebaseerde funnel. Je content brengt nog steeds leads binnen, maar je kunt sneller door de leads sorteren als je weet waar je naar op zoek bent. Dankzij je eigen research weet je welk type klant je wilt en kun je ze uit de inbound-marketing leads halen.

De concurrentie is hevig in de huidige B2B-wereld en accountgebaseerde marketing kan je helpen om je concurrenten in te halen. Terwijl zij leads doorzoeken, sluit jij contracten met grote bedrijven.

Als je meer wilt weten over account-based marketing en als het past bij je bedrijf, neem dan contact met ons op of maak meteen een afspraak.