Marketing automation en contentmarketing
Er is altijd een kloof geweest tussen marketing automation platforms en contentmarketing. Veel bedrijven zien ze aan verschillende kanten van het marketingspectrum, maar ze gaan allebei hand in hand tijdens het hele traject van de klant.
Bedrijven moeten contentmarketing minder behandelen als de bovenkant van salestrechter en meer als iets dat de koper van begin tot eind kan helpen. We bekijken hoe marketingautomatisering en contentmarketing kunnen samenwerken om marketingcampagnes te creëren die gekwalificeerde leads converteren en binnenhalen.
Waarom zijn Marketing Automation en Content Marketing ontkoppeld?
Marketeers moeten vaak de return on investment voor hun campagnes bewijzen en met automatiseringstools is dat vaak gemakkelijk. Er zijn genoeg gegevens om te laten zien hoeveel mensen op een e-mail, advertentie of andere manier hebben gereageerd.
De ROI van contentmarketing is lastiger. Je kan blogs maken en zien hoeveel mensen de pagina bezoeken, maar hoe weet je dat die blog ertoe heeft geleid dat een klant een product heeft gekocht? Leadgeneratie is een veelgebruikte key performance-indicator en contentmarketing kan die informatie niet altijd leveren.
TDit heeft geleid tot een breuk waar mensen content gebruiken om mensen naar de site te krijgen en vervolgens neemt de marketingautomatisering het over voordat ze uiteindelijk naar het CRM-platform gaan. In de huidige digitale wereld moeten deze teams samenwerken.
Content benutten in marketingautomatisering
Een van de grootste ergernissen van contentmakers is dat ze met hun content een publiek opbouwen dat aanmeldingen voor e-mails genereert en al snel worden de klanten overspoeld met e-mails en verliezen ze hun interesse. Content marketing verzamelt leads en het werkt alleen door met je verkoop- en marketing automation samen te werken, zodat je de conversies kunt verhogen en ze door de verkooptrechter heen kunt halen.
Bijvoorbeeld als een klant een geweldig artikel leest op je site of van een gastpost, etc., en zich aanmeldt voor je e-mailnieuwsbrief. In plaats van een verkoopmail krijgt hij een geautomatiseerd bedankje dat wijst op andere whitepapers of artikelen van hoge waarde die hij kan lezen.
Hij leest de inhoud en besluit de service te kopen. De marketing automatision tools en de contentmarketing werken van begin tot eind samen.
Gegevens en content creatie
Marketing automation tools bieden verschillende metrics die contentmarketing kan gebruiken om de inhoud te helpen verfijnen. Als een e-mailnieuwsbrief bijvoorbeeld laat zien dat een hoog percentage van de mensen een bepaald type blog of content leest, dan moet het contentteam er meer van gaan ontwikkelen en vice versa.
Marketing automation is een geweldig hulpmiddel, maar het combineren met je content-team kan de conversie verhogen en klanten je CRM insturen. Gebruik de gegevens die door elk van beide worden gegenereerd om de andere te helpen verfijnen.
Een bedrijf heeft zowel marketingautomatisering als contentmarketing nodig om te slagen in de huidige technologische wereld, maar te veel bedrijven behandelen deze als afzonderlijke onderdelen van hun digitale marketingplan. Als je ze samen gebruikt, kun je een succesvollere marketingcampagne ontwikkelen.
Als je meer wilt weten over contentmarketing en marketing automation, neem dan vandaag nog contact met ons op of maak meteen een afspraak.